Så kom HBO Nordic endelig til fornuft, og fik introduceret en prøveperiode for alle dem der tilmelder sig inden den 31. december. Det giver os mulighed for at vurdere deres service, inden vi binder os i seks måneder. Og spørgsmålet er så, om vi ender med at betale…
Indholdet
Hvis jeg kun skulle vurdere HBO på indholdet, så er jeg faktisk ikke i tvivl om, at jeg gerne ville betale. De har et stort antal serier jeg gerne vil se/gense, og der er sikkert endnu mere jeg bare ikke ved jeg gerne vil se. Jeg starter med The Newsroom, Magic City, The Wire og så ser jeg frem til 3. sæson af Game of Thrones. Og så glæder jeg mig til at gense Band of Brothers og The Pacific og Curb your Enthusiasm (som de lover er på vej). Jeg håber også, at HBO’s mange stand-up specials kommer med tiden. Så der er rigtig meget jeg gerne vil se. Ingen tvivl om det! Og jeg tror helt sikkert ikke, at jeg løber tør i løbet af de første seks måneder.
Op på fladskærmen!
Når man ser fede TV-serier, er det åbenlyst, at man gerne vil se det på sin dyrt indkøbte fladskærm. Og sådan har jeg det også. Jeg har et stort Samsung TV, der vel er tre år gammelt. Jeg er meget glad for det, men det er generationen inden “Smart”. Så derfor har jeg et utal af apparater til at få spil og videoindhold op på skærmen: Apple TV, Boxee Box, Playstation 3 og en Nintendo Wii. Så det regner man jo med ikke er noget problem.
Men det er det. HBO Nordic har valgt, at de ved lanceringen kun er tilgængelige på computere, smartphones/tablets og “nyere” Samsung smart TV. Og det er ikke muligt at sende signalet via Airplay i iOS-appen til sit Apple TV. Selvom HBO faktisk lovede dette i et tweet så sent som den 13. december.
Dvs. at hvis jeg skal se HBO Nordic på mit TV, så skal jeg sætte minPC/Mac over ved siden af TV’et og finde et HDMI-kabel frem og måske også en adapter, hvis computeren ikke har HDMI ud. Og det er simpelthen bare for ringe i 2012! Og i praksis vil det sige, at jeg formentlig ikke får set nogen serier med min hustru i den prøveperiode jeg allernådigst har fået…
En af de vigtige konkurrenter – Netflix – leverer indhold på tre af de apparater jeg har stående. Så på trods af, at deres indhold egentlig er ringere, så vinder de altså klart på usability og fleksibilitet, som for mig er altafgørende i dag.
Teknikken
Deres website og deres apps fungerer fint. Men jeg synes det er problematisk, at de ikke kan levere HD kvalitet på PC/Mac udgaven. Designet er strømlinet, men når man sætter en serie i gang, så virker det altså for gammeldags, at indholdet ikke er i HD-kvalitet eller bare deroppeaf…
Overordnet set, har de jo en kæmpe styrke med deres indhold. Men lanceringen er bare ikke gennemtænkt. Når Netflix har lanceret en så strømlinet og fleksibel løsning, så kort tid før HBO Nordic, så virker det amatøragtigt og gammeldags, når HBO ikke har flere devices på plads ved launch. Derudover har de haft mange tekniske problemer og virker usikre i deres håndtering af kritik og kundeservice.
Men vi kan håbe på, at de får styr på det hen af vejen. Indtil videre er jeg ihvertfald ikke med længere end min gratis prøveperiode. Og jeg er egentlig i tvivl om, hvor meget jeg får set, når jeg i praksis ikke kan bruge mit TV (på en nem måde that is…)
Jeg har så lige haft rigtig mange problemer med deres side, først blev den ved med at sige jeg skulle logge ind selv om jeg var logget ind, så lukkede jeg browseren for så at åbne den igen, da jeg så endelig kom ind, så når jeg trykkede på serien hoppede den tilfældigt rundt på siden, ville se True Blod, men røg til en side hvor der stod en fejl streng på anden gang røg jeg godt nok ind på serien, men nu kan jeg ikke få afspilningen i gang.