Anmeldelse: En fantastisk Sophia aften!!

Jeg har været til en del Sophia koncerter igennem årene, og jeg har ofte oplevet Robin Proper-Shepard guide sit kollektiv gennem nogle store øjeblikke.

Så er der tråd. Eller...

Mandag aften stod han så alene på Ideal Bar og kastede sig med sin akustiske guitar ud i det efterhånden omfattende Sophia-bagkatalog. Og sjældent har jeg oplevet Sophia med så stor autencitet og nerve som i aftes. Det var en ekstraordinær oplevelse, hvor den energi der flød fra manden og hans guitar ihvertfald fik mig til at undres over, hvorfor han dog aldrig har fået et kommercielt gennembrud.

Nogen af numrene fremstod dog en smule endimensionelle, når man har hørt det lydbillede, der kan komme ud af, at han tager bandet med. I left you f.eks. mangler bare noget af det storladne, når der ikke er backing.

Sangene, der alle kredser om temaer som sygdom, død, frygt og ulykkelig kærlighed, blev leveret helt enkelt flettet sammen med små historier om såvel sangene som mandens eget liv. Det gav en stor følelse af ægthed. Fortællingerne om hans mors kræftsygdom og hans gamle ven fra The God Machine ledte frem til endnu mere eftertænksomhed, når man lyttede til sangene. Og dermed fik opfattelsen af Robin Proper-Shepard som en fabelagtig sangskriver endnu et ryk opad.

Det eneste ærgelige var, at en larmende elevator mod slutningen af koncerten fik Robin slået lidt ud af kurs, og han måtte simpelthen stoppe midt i The Sea og springe den over.

Jeg er bestemt ikke mindre fan af Sophia efter i går aftes, og det undrer mig i den grad, at der ikke er flere end de 150 mennesker på Ideal Bar, der deler min opfattelse. Men så kan vi heldigvis også fremover få koncerter på så små scener, som giver en perfekt intimitet som matcher en mand som Robin Proper-Shepard og hans melankolske univers perfekt. Men han må alligevel gerne tage bandet med næste gang.

Her kan ses Robin med et par numre fra samme turne – numre han også leverede på Ideal Bar mandag aften.

About Andreas

Jeg ejer denne side!! Men du må gerne være med. Bare giv den gas!!